Rabu, 23 Januari 2013

DEMI MASA SESUNGGUHNYA MANUSIA DALAM KERUGIAN


Ya Allah,, peliharalah Dhiya Firas Qistina dan sihatkanlah dia. Engkaulah yang menyembuhkan, tiada penyembuhan selain penyembuhanMu., Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia dgn rupa yg baik dan tetapkanlah kedlm hatinya iman kpd Engkau dan kpd RasulMu.Ya Allah, jdknlah Dhiya Firas Qistina sihat dan sempurna, berakal & pandai, alim& beramal. Ya Allah panjangknlah umurnya, sihatknlah badannya & baikknlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, basahknlah suaranya utk m'baca Al-Quran & Hadis,dgn berkat Nabi Muhammad SAW & sgala puji bg Allah.Amin.. 




 Luahan hati ibu, sesiapa yang baca dan terasa harap maklum la...jgn nk sentap 
Ya Allah, lembutkanlah hatiku ini, biar la aku boleh ikut rentak orang...Amin 

 Punctual...yes...hargailah masa, sesungguhnya masa itu emas.Ibu belajar untuk ikut rentak orang lain, tapi lama kelamaan ibu jadi sakit hati..Ibu xmampu nak ikut rentak orang lain. Bila berjanji ibu akan letak masa, senang ibu nak set time...ibu xsuka buat orang tunggu sebab ibu xsuka menunggu, dan ibu xsuka kalo time yang dijanjikan tidak ditunaikan.Ibu pun xfaham kenapa ibu xboleh terima hakikat yang orang lain xseperti ibu... 
 Bila ibu ada anak, bukan alas an untuk ibu melewatkan masa, sebab anak bukan penyebabnya.Bila dah ada anak, ibu bukan orang bujang lagi yang boleh bangun sesuka hati, ibu akan sedaya upaya bangun seawal yang mungkin sebab ibu ulang sekali lagi ibu ada anak, jadi banyak hal yang akan berlaku..exp: adik meragam..bukan salah adik,adik budak kecik yang perlukan perhatian.Tapi ibu, ibu yang kena menagekan time. 
 Pagi2 ibu dah jadi geram sangat kalo ada yang xreti nak manage time.Bila ibu bersuara, cakap ibu tak hormat (sila hormat orang iya ibu)...tapi sampai bila...kekadang ibu jadi geram sangat2..ibu diam alih2 ibu yang jadi sakit hati.Semua orang ada keluarga, masing2 dah ada kehidupan masing...so tolong manage time untuk keluarga. Bukan sesuka hati je.Ibu sangat2 pantang kalo xreti nak manage time. Bagi ibu, kalo time dh betul dan ada hal2 yang tak dapat dielakkan ibu ok, tapi jangan masa dah lewat sebab tak manage time, alih2 ada hal2 yang tak dapat dielakkan, tetiba ibu naik angin. So, anak ibu, ibu harap nanti adik pandai manage time, masa itu emas.
 Salam sayang dari
Ibu Dhiya